اما سایر رباتها وقتی به این دستور میرسند هیچ توجهی به آن نمیکنند و بدون محدودیت محتوای فولدر mypic سایت شما را هم بررسی میکنند چرا که محدودیت شما تنها مربوط به ربات Googlebot-Image میشود و نه تمام رباتها. بنابراین برای تهیه یک فایل robots.txt مناسب و عالی ما نیز باید با این دستورات و نحوه تفسیر آنها توسط رباتها آشنا باشیم. مهمتر از همه اینکه رباتهای گوگل به خوبی با این استاندارد آشنا هستند و از دستورات آن هم پیروی میکنند. موتور جستجو گوگل به تجربه کاربری سایتها توجه ویژهای دارد، یکی از مواردی که به تجربه کاربری کاربران لطمه زیادی وارد میکند بحث از دسترس خارج شدن سایت یا به اصطلاح down شدن آن است.
فرض کنید اولین بار برای انجام یک کار اداری وارد سازمان بزرگی میشوید؛ هیچ جایی را هم نمیشناسید. مدیران این سازمان هم چون میدانند مراجعه کنندهها همهجا را نمیشناسند، پس کنار در ورودی یک باجه اطلاعات درست کردهاند و یک یا چند نفر را مسئول راهنمایی و نگهبانی گذاشتهاند. اگر این افراد راهنما و نگهبان نباشند، کل سازمان دچار هرج و مرج میشود. هرکسی برای انجام کارهایش راهروها را بالا و پایین میکند و کارمندان هم نمیتوانند کارها را به درستی انجام دهند. بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که تنها یک فایل robots.txt برای هر زیردامنه خود داشته باشید. عدم اجازه دسترسی به برخی از بخش های سایت می تواند مورد سوءاستفاده توسط هکرها قرار گیرد.
البته باید توجه داشته باشید که این دستورالعمل غیررسمی noindex هرگز در موتور جستجوی بینگ کار نکرد. در مثال بالا هیچ یک از موتورهای جستجو به جز گوگل اجازه دسترسی به بخش های /secret/، مجله خبری سئو /test/ و /not-launched-yet/ را ندارند. یکی از مهم ترین نکاتی که باید درباره فایل robots.txt بدانید این است که موتورهای جستجو به شکل های مختلفی از این فایل استفاده می کنند.
آیا استفاده از فایل txt لازم است؟
سایت مپ، سایت شما نیز در دستورات فایل Robot.txt قرار میگیرد که به رباتهای موتورهای جستوجو میگوید فایل XML نقشه سایت کجاست. پس برای اینکه به آنها بگویید صفحهای را ایندکس نکنند باید از دستور Disallow و برای اینکه بگویید بعدا این صفحه را کراول کنند از دستور Crawl-delay باید استفاده کنید. باید بدانید که موتورهای جستوجو رباتهای متفاوتی دارند به همین دلیل با کد User Agent و نام ربات مورد نظر، میتوانیم ربات خاصی را مشخص کنیم. البته میتوانیم تمامی رباتهای موتورهای جستوجوی مختلف را هدف قرار دهیم و به اصطلاح از Wild card استفاده کنیم. اگر بتوانید فایل robots.txt خوبی ایجاد کنید، میتوانید به موتورهای جستجو (به خصوص Googlebot) بگویید که کدام صفحات را مشاهده نکند.
فایل Robots.txt چیست و چه نقشی در سئو سایت دارد؟
بعد از بارگذاری این فایل در هاست خود نیازی به هیچ فعالیت دیگری برای معرفی به گوگل ندارید خود این موتور جستجو در همین مسیر استاندارد آپدیت های شما را نیز دریافت خواهد کرد. Google ممکن است نویسههایی را که بخشی از محدوده UTF-8 نیستند نادیده بگیرد، و احتمالاً قوانین robots.txt را نامعتبر میکند. موارد خاصی نیز وجود دارد که نمیخواهید هیچ بودجه خزشی را برای بازدید گوگل در صفحاتی با تگ noindex هدر دهید.
فایل robots.txt چیست؟
تمام حقوق وب سایت متعلق به آژانس خلاقیت و نوآوری ویرا می باشد هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد. فقط کافیست نرم افزاری مانند Notepad که فایل ها را با پسوند txt ذخیره می کند را در سیستم خود داشته باشید. اگر بهطور پیشفرض، دستوری در باکس موردنظر وجود دارد، آن را پاککرده و دستورات جدید را وارد نمایید. اگر از افزونه Yoast SEO استفاده میکنید، پس میتوانید از تولیدکننده فایل Robots.txt این افزونه نیز استفاده کنید. شما میتوانید با استفاده از ادیتور Robotx.txt این افزونه، فایل Robots.txt برای سایت خود ایجاد کرده و آن را ویرایش کنید. دو راه برای ساخت و ویرایش فایل Robots.txt در وردپرس وجود دارد که بهدلخواه، هرکدام را که میخواهید میتوانید انتخاب کنید.
- اگر این کارها را با موفقیت انجام دهید، ساعت و تاریخ آخرین بررسی فایل ربات به زمانی بعد از درخواست تغییر میکند.
- نقش اصلی آن بهینه سازی نرخ خزش است و اینکه به ربات ها بگویید کجا را کراول کنند و کجا را کراول نکنند تا فرصت کراول برای صفحات مهم تر ایجاد شود.
- گوگل برای سئوکارها چند راه برای دسترسی به نقشه سایت گذاشته است.
- دستور Disallow برای ایندکس نکردن کاربرد دارد؛ با این دستور شما به ربات های موتور جستجو می گویید که نمی خواهید صفحه یا بخش مورد نظر در سایتتان، ایندکس شود.
- این بدافزار به شدت به دنبال ایمیلهای سایت شما هستند تا ارسال تعدادی زیادی هرزنامه و اسپم را آغاز کنند.