فایل Robots txt چیست؟ اهمیت و آموزش ساخت فایل ربات سایت-سئو سمروش

باید توجه داشته باشید که استفاده نادرست از فایل robots.txt می‌تواند به ضرر سایت شما تمام شود. بنابراین قبل از انجام هرگونه تغییرات اساسی در این فایل حتماً با یک متخصص سئو مشورت کنید و کدهای واردشده را چند بار موردسنجش و بازنویسی قرار دهید. درصورتی‌که در هر یک از مواردی که در این نوشته بیان‌شده مشکل، سؤال ابهامی دارید متوانید از بخش دیدگاه‌ها مطرح کنید و تا حد توان کارشناسان ما پاسخ گوی شما خواهند بود. در فهرست‌های شخصی، robots.txt می‌تواند از ربات‌های موتور جستجو جلوگیری کند، اما به یاد داشته باشید که این کار از اطلاعات حساس و خصوصی محافظت نمی‌کند. صفحات با بهترین عملکرد شما می توانند اعتبار صفحات ضعیف و متوسط ​​شما را در چشم گوگل افزایش دهند. فایل‌های robots.txt به ربات‌ها می‌گوید که پس از رسیدن به صفحه‌ای با دستورالعمل که تعریف شده، به آن توجه کند.

برای حذف کامل صفحات از نتایج گوگل به جای فایل robots.txt از تگ noindex استفاده کنید

این پروتکلی است که به ربات‌ها می‌گوید از بررسی کدام صفحات وب و منابع آن اجتناب کنند. دستورالعمل‌های فرمت شده برای این پروتکل در فایل robots.txt گنجانده می‌شود. Robots.txt فایل، یک فایل متنی می باشد که در Root Directory (روت دایرکتوری) یا مسیر اصلی هاست فضای وب سایت تان قرار دارد. با استفاده از این فایل شما در حقیقت به معرفی بخش های قابل دسترس و همچنین مشخص نمودن بخش هایی که نمی خواهید ربات های جستجوگر سطح وب یا همان Web Crawlers به آن ها دسترسی داسته باشند؛ می پردازید. در واقع این خزندگان سطح وب، با بررسی این فایل، اطلاعات سایت شما را به ثبت می رسانند.

  • اگر سایتی با تعداد صفحات زیاد داشته باشید که ربات ها همواره در حال بررسی این صفحات هستند، طبیعتا با مشکل سرعت و ترافیک بالا پهنا باند مواجه خواهید شد، لذا وجود این فایل برای کنترل این درخواست ها ضروری است.
  • در واقع این خزندگان سطح وب، با بررسی این فایل، اطلاعات سایت شما را به ثبت می رسانند.
  • هرچه تعداد صفحات وبسایت شما بیشتر باشد، ربات‌های موتور جستجو زمان بیشتری برای خزیدن و ایندکس کردن صفحات نیاز دارد.
  • همراه من باش تا بهت بگویم که چه طوری ربات های گوگل را تحت اختیار خودت بگیری.
  • نمی خواهید که موتورهای جستجو صفحات جستجوی داخلی وب سایت شما را بخزند.
  • اولین بخش، Crawl Rate Limit (حد نرخ خزیدن) است و دومی Crawl Demand.

مثلا در مثال بالا ربات‌های خزنده از دسترسی به تمام آدرس‌هایی که به autos. هر شخص و یا هر برنامه کامپیوتری فعال روی شبکه جهانی اینترنت دارای یک user-agent (یک نام اختصاص داده شده) است. برای کاربران واقعی user-agent شامل نوع مرورگر، و سیستم عامل است و حاوی اطلاعات شخصی نیست.

Sitemap یا نقشه سایت یک فایل عمدتا XML است، وظیفه راهنمایی و هدایت ربات‌های موتورهای جستجو برای خزش بهتر محتوای سایت‌ها را بر عهده دارد. می‌توانیم به کمک فایل robots.txt مشخص کنیم که آدرس این فایل دقیقا کجاست و موتورهای جستجو از کجا باید آدرس نقشه سایت ما را پیدا کنند. موتور جستجوی گوگل ربات‌های مختلفی دارد که مجله خبری سئو هرکدام وظیفه خاصی دارند، شناخت این ربات‌ها به ما کمک می‌کند تا ارتباط بهتری با آن‌ها برقرار کنیم و به صورت خیلی دقیق‌تری بتوانیم فایل ربات سایتمان را طراحی کنیم. در نتیجه، آدرس URL و احتمالاً سایر اطلاعات عمومی در دسترس مانند متن انکرتکست در پیوندهای صفحه همچنان می توانند در نتایج جستجوی Google ظاهر شوند.

در صورتیکه این فایل محدودیتی برای ربات ها ایجاد نکرده باشد، تمامی صفحات و محتوای سایت توسط ربات ها خزیده و ایندکس می گردد. فراموش نکنید که ربات‌های گوگل درست از نگاه یک کاربر یک سایت را بررسی و ایندکس می‌کنند. در نتیجه اگر برخی از فایل‌های CSS و JS و دیگر فایل‌های مشابه را بلاک کنید، ممکن است سایت شما به صورت مناسب بارگذاری نشود و این مسئله نیز می‌تواند باعث ایجاد خطا شده و در ایندکس شدن دیگر صفحات سایت شما تأثیر منفی بگذارد. چه‌بسا این دستورات را بسیار ساده بپندارید اما همین دستورات به‌کلی می‌توانند سیاست سئوی سایت شمارا تغییر دهند.

موقعیت و نام فایل

نقش اصلی فایل Robots.txt در محدود کردن دسترسی ربات‌های موتور جستجوی گوگل به محتوای سایت شما است. تمامی این ربات‌ها به‌صورت خودکار عمل می‌کنند به‌طوری‌که قبل از ورود به هر سایت یا صفحه‌ای از وجود فایل Robots.txt بر روی آن و محدود نبودن دسترسی محتویات اطمینان حاصل می‌کنند. تمام ربات‌های استاندارد در وب به قوانین و محدودیت‌ها پایبند بوده و صفحات شمارا بازدید و ایندکس نخواهند کرد ولی ناگفته نماند که بعضی از ربات‌ها توجهی به این فایل ندارند. اگر در فایل Robots دستور دهید که ربات‌های گوگل اجازه دسترسی به صفحاتی را ندارند، این صفحات کلاً بررسی نمی‌شوند اما هیچ تضمینی وجود ندراد که این صفحه در نتایج جستجوی گوگل ظاهر نشود. امکان دارد ربات‌ها از طریق لینک‌هایی که به همان صفحه داده شده‌اند و کمک گرفتن از همان انکر تکست لینک، صفحه را ایندکس کنند.

5 تاکتیک سئو برای کاهش ریسک این فایل در این مقاله اموزشی سئو آمده است. ربات موتورهای جستجو با خزیدن و بررسی کردن صفحات مختلف در سایت‌های مختلف، صفحات را ایندکس کرده و با استفاده از الگوریتم رتبه بندی خود، نتایج را مرتب کرده و در صفحه نتایج موتورهای جستجو نشان می‌دهند. موتورهای جستجو لینک‌های موجود در هر صفحه را دنبال می‌کنند و از سایت A به سایت B رفته و از سایت B به سایت C و این فرایند را به همین شکل ادامه می‌دهند. به عنوان مثال شاید یک وب‌مستر قصد انتشار مطلبی خاص را داشته باشد که مخاطبین آن مطلب نیز افرادی خاص و منتخب هستند.